کیست مویی(سینوس پیلونیدال): جراحی، ترمیم زخم+پانسمان کیست مویی

سینوس پیلونیدال

سینوس پیلونیدال یا کیست مویی یک بیماری التهابی دردناک در پوست است که با ظاهر شدن یک کیست در پوست و ترشح چرک شناخته می شود. گفته می شود دلیل این بیماری نفوذ عمیق مو در پوست و ایجاد عفونت در آن ناحیه است. بسته به شدت پیشروی بیماری از درمان های مختلفی برای کیست مویی میتوان استفاده کرد. در موارد شدید از روش جراحی به نام کیستکتومی پیلونیدال برای تخلیه آبسه یا کیست مویی و بافت های عفونی اطراف استفاده میشود. فرایند بهبود زخم بعد از جراحی با پانسمان مناسب زخم و مراقبت از آن در طول زمان انجام می‌شود. بنابراین مراقبت از زخم و استفاده از پانسمان مناسب از مهمترین اقدامات بعد از جراحی محسوب می شود.

بیماری کیست مویی چیست؟

سینوس پیلونیدال یا کیست مویی یک سوراخ کوچک در پوست است که با مایع یا چرک ناشی از آبسه یا کیست پر شده است. کیست مویی معمولاً در باسن و نزدیکی دنبالچه رخ می دهد و شامل مو، آلودگی و ذرات خارجی است. ابتلا به کیست مویی ممکن است درد شدیدی را ایجاد نماید و باعث عفونت شود. اگر کیست مویی با عفونت همراه شود ممکن است با ترشح چرک و خون و بوی تعفن مواجه شوید. اگر چه این بیماری معمولاً در دنبالچه رخ می دهد، اما بروز آن در بخش های مختلف بدن مانند ناف، زیر بغل یا ناحیه شرمگاهی نیز ممکن است.

سینوس پیلونیدال یا زخم کیست مویی مردان را بیشتر از زنان تحت تاثیر قرار می‌دهد و در جوان‌ترها نیز دیده می‌شود. این مشکل همچنین در میان افرادی که مدت زمان زیادی را می نشینند مانند رانندگان تاکسی بیشتر رخ می دهد.

نشانه های کیست مویی چیست؟

1. درد در هنگام نشستن که گاهی می تواند بسیار دردناک باشد
  2. قرمزی و تورم در ناحیه دنبالچه
  3.  ترشح چرک از ناحیه متورم
  4. حساسیت ناحیه متورم در هنگام لمس شدن
  5.  گاهی با تب، ضعف و حالت تهوع همراه می‌شود

اندازه کیست مویی ممکن است از یک جوش کوچک تا یک ناحیه دردناکی بزرگ متغیر باشد.

تشخیص کیست مویی و تعیین وجود نشانه های عفونت

شاید در ابتدا به غیر از یک زائده شبیه به جوش بر روی پوست نشانه قابل توجه دیگری نداشته باشید. با این حال وقتی این زائده عفونی شود، سریعا تبدیل به یک کیست مویی (یک کیسه پر از مایع) یا آبسه (یک بافت متورم و ملتهب پر از چرک) می شود.

درمان کیست مویی

روش های درمانی مختلفی، بسته به شدت پیشرفت بیماری در دسترس است که به دسته های تهاجمی و غیرتهاجمی تقسیم بندی می شوند. در دسته غیرتهاجمی یا غیرجراحی، تراشیدن التهاب و ناحیه عفونی، تزریق فنول در درون کیست و درمان به کمک آنتی بیوتیک قرار می گیرد. جایی که درمان غیر تهاجمی نتیجه دلخواه بیمار را به همراه نمی آورد، باید از جراحی استفاده کرد.

روش درمان محافظه کارانه

اگر بیماری کیست مویی را در مراحل اول تشخیص دهید، درد شدیدی نداشته باشید و نشانه ای از التهاب وجود نداشته باشد، احتمالاً با تجویز آنتی بیوتیک گسترده‌اثر از سوی پزشک مواجه خواهید شد. آنتی بیوتیک گسترده‌اثر، یک آنتی بیوتیک برای درمان طیف وسیعی از باکتری ها است باید بدانید که این دارو مسیر سینوسی را درمان می کند اما عفونت و درد را کاهش میدهد

تیغ زدن یا برش سطحی

این روش نشانه های آبسه یا تجمع چرک درون کیست را کاهش میدهد. پزشک قبل از انجام این فرایند از بی حسی موضعی و سپس از یک تیغ جراحی برای باز کردن آبسه استفاده می کند. پزشک هر گونه مو، خون و چرک را از داخل آبسه تخلیه میکند؛ پزشک تان زخم را با یک پانسمان استریل می پوشاند و به زخم اجازه می دهد تا از درون شروع به بهبود کند. زخم معمولاً در یک دوره چهار هفته ای بهبود یافته و اکثر افراد هم به جلسات و روشهای درمانی دیگر نیازی نخواهند داشت.

تزریق فنول

پزشک در این روش درمانی ابتدا یک عامل بی حسی موضعی را بر محل مورد نظر اعمال می کند و سپس فنول که یک ماده شیمیایی ضد عفونی کننده است را درون کیست تزریق می کند؛ لازم است تا این فرآیند را چند مرتبه تکرار کرد. نتیجه این فرآیند به بستن، سفت شدن و بسته شدن کیست منجر می شود. نرخ بازگشت در این روش درمانی بسیار بالاست، بنابراین زیاد انجام نمی شود و پزشکان در بعضی از موارد گزینه جراحی را به جای تزریق فنول در نظر میگیرند.

جراحی

اگر با بازگشت کیست مویی مواجه هستید یا بیش از یک سینوس ترکت داشته باشید، احتمالا استفاده از گزینه جراحی برای درمان مشکلتان منطقی تر خواهد بود.

کیستکتومی پلونیدال یک جراحی کوچک و سرپایی توسط جراح است. ابتدا ماده بی حسی موضعی روی محل تزریق یا مالیده می شود و سپس جراح با ایجاد یک برش اقدام به تخلیه کیست و مواد خارجی میکند.

جراح بعد از فرایند جراحی به شما درباره تعویض پانسمان و تراشیدن محل به منظور پیشگیری از رشد مجدد مو و ورود آن به زخم به شما توضیح خواهد داد. با پانسمان مناسب زخم بعد از جراحی کیست مویی، می توان انتظار داشت که فرایند بهبود زخم به تدریج انجام شود؛ بنابراین مراقبت از زخم و استفاده از پانسمان درست، دو مورد از مهم ترین اقدامات بعد از جراحی هستند.

بهبود زخم بعد از جراحی کیست مویی

مدت زمان مورد نیاز برای بهبود زخم ناشی از جراحی کیست مویی بر اساس موفقیت فرایند جراحی و چگونگی انجام آن متفاوت خواهد بود. کل فرایند بهبود زخم در صورتی که بخیه زده شده باشد حدود چهار هفته طول میکشد، در حالیکه زمان مورد نیاز برای بهبود زخمی که باز مانده تا ترشحاتش تخلیه شود، شاید ماهها طول بکشد.

پانسمان زخم کیست مویی چطور است؟

پانسمان زخم کیست مویی چطور است؟(

در روش جراحی باز کیست مویی، پس از جراحی زخم باز گذاشته می‌شود تا به مرور زمان ترمیم شود. یکی از مراقبت‌های لازم پس از عمل جراحی کیست مویی، تعویض به موقع پانسمان و مراقبت از پانسمان کیست مویی است.  پانسمان زخم کیست مویی باید به صورت روزانه تعویض گردد. در صورت عدم مراقبت صحیح، عوارضی همچون عفونت و خونریزی محتمل می‌باشد.

معمولاً روند تعویض روزانه پانسمان زخم کیست مویی باز شامل نظافت زخم به کمک یک محلول شستشوی معمولی و پر کردن آن با گاز استریل مرطوب است.

1. محل زخم را به صورت روزانه با آب صابون ولرم شسته دان را خشک کنید از هیدروژن پروکساید یا الکل که فرایند بهبود زخم را کند می کنند استفاده نکنید.
  2. در صورتیکه زخم به لباس میمالد، میتوانید روی آن را با پانسمان بپوشانید؛ پانسمان را هرروز تعویض کنید.
  3.  محل زخم را تمیز و خشک نگاه دارید.

کلینیک زخم آسا، یک مرکز تخصصی برای درمان و مدیریت انواع زخم‌های حاد و مزمن می‌باشد. در این مجموعه، پزشکان متخصص حضور دارند و بسته به نوع زخم، درمان‌های مختلف به کار گرفته می‌شود. متخصص زخم در کلینیک زخم آسا، برای آن دسته از مراجعینی که دچار کیست مویی شده‌اند، اقدامات لازم درمانی را انجام می‌دهد. در صورت نیاز به جراحی، اقدامات لازم در این کلینیک انجام شده و همچنین مراقبت‌های بعد از جراحی همچون تعویض پانسمان و … توسط کادر درمانی مجرب و در محیطی کاملا مجهز صورت می‌گیرد.

خطرات احتمالی جراحی کیست مویی

جراحی کیست مویی معمولاً یک فرآیند ایمن محسوب می شود؛ می‌توانید قبل از جراحی درباره مزایا و معایب جراحی کیست مویی با پزشک‌تان صحبت کنید. خطرات احتمالی جراحی کیست مویی عبارتند از:

1. خونریزی
  2.  عفونت
  3. طولانی شدن فرآیند بهبود
  4. بازگشت کیست مویی

بعد از جراحی کیست مویی هر چند وقت یکبار باید پانسمان را عوض کنم؟

چطور می توان زخم سینوس پیلونیدال یا کیست مویی را درمان کرد؟

آبسه کیست مویی، به درمان توسط آنتی بیوتیک نیاز دارد؛ همچنین لازم است تا چرک درون آبسه نیز تخلیه شود. گزینه های مختلفی برای درمان کیست مویی بازگشتی دردناک، دارای خونریزی و ترشحات عفونی وجود دارد.

کیست مویی چقدر جدی است؟

اگرچه خود کیست مویی خیلی مشکل جدی نیست اما ممکن است عفونت کند و در این صورت می تواند تبدیل به یک مشکل جدی شود وقتی کیست مویی عفونت کند آبسه ایجاد میشود و آبسه با ترشح چرک، درد و بوی تعفن همراه می شود.

ظاهر کیست مویی چطور است؟

کیست مویی شبیه یک جوش بزرگ، تورم پوستی یا آبسه ای در دنبالچه است که در مقابل لمس حساس است و ممکن است با خونریزی و ترشح چرک همراه باشد. موقعیت کیست در دنبالچه آن را مستعد تبدیل شدن به یک سینوس پیلونیدال میکند. اگر عفونت شدید باشد، می توان از آزمایش خون براش تشخیص استفاده کرد.