درمان زخم عمقی:‌ اقدامات پزشکی برای درمان زخم عمیق + مراقبت

درمان زخم عمقی

زخم‌های عمیق غالباً به دلیل احتمال بالای عفونی شدن، خطرناک بوده و حساسیت درمانی زیادی دارند. از اینرو، چه زخم عمقی (زخم عمیق) جزئی داشته باشید و چه زخم عمقی حاد و جدی‌تر، اقدام سریع برای درمان این نوع زخم از اهمیت بالایی برخوردار است. زخم‌های عمیق عمدتاً در منزل قابل درمان نیستند و برای درمان آنها حتماً باید به متخصص زخم (پزشک متخصص درمان زخم) مراجعه کنید.

چنانچه زخم عمیق و یا خونریزی شدیدی داشته باشید، به مراقبت و درمان پزشکی نیاز خواهید داشت. مراجعه به پزشک متخصص زخم تضمین میکند که شما مناسب‌ترین شیوه ی درمان را دریافت کنید و همچنین خطر بروز عوارض بعدی و عفونی شدن زخم نیز کاهش پیدا کند.

زخم عمیق و اهمیت درمان به موقع آن

زخم عمیق

انواع پارگی، اصابت گلوله، سوراخ شدن با میخ و بریدگی دست با چاقو ممکن است منجر به بروز زخم عمیق گردند. برخی مواقع سوراخ ها ممکن است خونریزی زیادی نداشته باشند، اما این زخم ها می توانند به اندازه ای عمیق باشند که به اندام های داخلی آسیب برسانند. در جراحات و بریدگی‌های عمیق، احتمال آسیب رسیدن به تاندون‌ها، عضلات، رباط‌ها، رشته‌های عصبی و عروق خونی نیز وجود دارد. بنابراین بسیار مهم است که در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. پزشک شما در مرحله اول اقدامات فوری را  برای متوقف کردن خونریزی و درمان زخم انجام داده و در صورت نیاز، اقدامات لازم برای جلوگیری و درمان عفونت را به کار می‌گیرد.

اقدامات فوری و کمک‌های اولیه برای درمان زخم عمیق

کمک‌های اولیه برای درمان زخم عمیق

اقدامات اولیه برای درمان و جلوگیری از بروز عفونت در زخم‌های عمیق بسیار مهم است. در صورت بروز زخم عمیق اقدامات زیر را به کار گیرید و سریعاً به متخصص زخم مراجعه کنید.

1. خونریزی را متوقف کنید

اولین کاری که باید انجام دهید این است که زخم را با یک بانداژ یا پارچه تمیز فشار دهید و در صورت امکان، این ناحیه را بالاتر از قلب قرار دهید. پس از اعمال فشار بروی زخم، این بانداژ یا پارچه را مکرراً برای بررسی زخم برندارید، چرا که برداشتن آن روند انعقاد خون را مختل میکند.

انعقاد خون برای جلوگیری از خونریزی، یک مکانیسم طبیعی در بدن است. بنابراین زمانی که پارچه‌‎ای را که با آن زخم را فشار داده‌اید برمیدارید، این روند را مختل کرده و باعث تداوم خونریزی میشوید. چنانچه خونریزی با اعمال فشار مداوم متوقف نشود باید سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

1. زخم را تمیز کنید

هر نوع زخم و بریدگی احتمال عفونی شدن دارد. از اینرو، بعد از متوقف کردن خونریزی، باید زخم را با آب لوله کشی بشویید. تحقیقات نشان میدهند که شستشوی زخم با آب لوله کشی به اندازه ی استفاده از محلول آب نمک استریل در تمیز کردن زخم مؤثر است.

1. از پماد آنتی بیوتیک استفاده کنید

اکثریت افراد از پماد نئوسپورین استفاده میکنند. این پماد تأثیری بر تمیز کردن زخم یا روند بهبودی آن ندارد بلکه احتمال عفونی شدن زخم را کاهش میدهد.

1. زخم را پانسمان کنید

بعد از تمیز کردن زخم و استفاده از پماد آنتی بیوتیک، زخم را با استفاده از گاز و بانداژ استریل پانسمان کنید.

1. پانسمان زخم را مرتبا عوض کنید

چنانچه ترشحاتی از زخم خارج میشود، پانسمان باید بصورت مکرر و منظم تعویض شود. اگر زخم نسبتاً خشک باشد،‌ روزانه یک مرتبه تعویض پانسمان کافی است.

1. زخم‌های عمیق را بخیه بزنید

چنانچه زخم بزرگ باشد یا بافت چربی و عضلانی زیرین در معرض دید باشد، فشار دادن ناحیه و بالاتر نگه داشتن آن موجب توقف خونریزی نخواهد شد و به بخیه زدن نیاز خواهد بود.

1. مراقب علائم عفونت زخم باشید

هر نوع زخم و جراحتی احتمال عفونی شدن دارد. از اینرو باید کاملاً مراقب هرگونه علائم عفونت زخم باشید. این علائم عبارتند از:

• قرمزی ناحیه
  • خروج ترشحات چرکی
  • درد بیش از حد

اگر در دسته افرادی که احتمال عفونی شدن زخمشان زیاد است قرار دارید (برای مثال اگر مبتلا به دیابت یا اختلالات و بیماری‌های خود ایمنی هستید) یا اینکه زخم و جراحت بروی دست یا پای شماست، باید به طور ویژه مراقب علائم عفونت زخم خود باشید. چنانچه متوجه علائم مشکوکی شوید یا اینکه زخم شما به درستی التیام نیابد، باید به پزشک مراجعه کنید.

1. واکسن کزاز بزنید

اکثریت زخم‌ها مستعد آلوده شدن به کزاز نیستند و این بیماری چندان هم شایع نیست. اما با این حال، اگر زخم شما عمیق باشد، به احتمال زیاد محیط مستعدی برای کزاز خواهد بود که باید کاملا مراقب آن باشید.

چه زمانی برای درمان زخم عمیق باید به پزشک مراجعه کنیم؟

درمان زخم عمیق

در صورت بروز آسیب و ایجاد زخم عمیق، مراجعه به متخصص زخم ضروری است؛ چرا که در صورت عدم درمان صحیح و به موقع، عوارضی همچون عفونت و … محتمل می‌باشد. علاوه‌ بر این، موارد زیر را هم در نظر داشته باشید:

1. محل زخم یا بریدگی: احتمال عفونی شدن زخم روی دست و پاها بیشتر است و بریدگی روی مفصل نیز ممکن است بدون بخیه زدن، مکرراً باز شود.
  2. در صورتی که به بیماری زمینه‌ای مانند دیابت مبتلا باشید.
  3. میزان خونریزی: چنانچه زخم شما عمیق باشد یا اینکه خونریزی با اعمال فشار مداوم هم متوقف نشود، باید حتماً به پزشک مراجعه کنید.
  4. چنانچه زخم در اثر گاز گرفتگی انسان یا حیوان ایجاد شده باشد باید حتماً به پزشک مراجعه کنید.

اقدامات پزشکی لازم برای درمان زخم عمیق

برای درمان زخم عمیق، پزشک از تکنیک‌های مختلفی استفاده میکند. پس از تمیز کردن و بی حس کردن ناحیه، پزشک زخم را با استفاده از چسب پزشکی یا بخیه زدن میبندد.

• بسته به نوع زخم و احتمال عفونی شدن آن، پزشک گاهاً ممکن است زخم را نبندد و اجازه دهد که زخم به طور طبیعی التیام یابد. هدف از انجام این کار این است که تمامی لایه‌های زیرین از عمق زخم تا سطح اپیدرم پوست ترمیم شوند.

این فرآیند شامل بستن زخم با گاز استریل میشود. بستن زخم با گاز استریل ممکن است ظاهر خوشایندی نداشته باشد اما از آبسه یا عفونی شدن زخم جلوگیری میکند.

• مرحله ی دیگر درمان زخم عمیق، شامل استفاده از داروهای مسکن است. پزشک برای مواردی که دچار عفونت شده یا احتمال عفونی شدن زخم در آنها زیاد است، پنی سیلین یا سایر آنتی بیوتیک‌ها را تجویز خواهد کرد. در برخی موارد ممکن است حتی به جراحی هم نیاز باشد.
  • ممکن است شما مطب پزشک را با پانسمان و باند بروی زخم ترک کنید. قبل از تعویض پانسمان، شستن دست‌ها و همچنین اعمال پانسمان در محیطی تمیز بسیار حائز اهمیت است. قبل از تعویض پانسمان قدیمی با جدید، زخم را کاملاً ضد عفونی کرده و خشک کنید. پانسمان قدیمی را در کیسه‌های پلاستیکی بیندازید.

بهبودی و التیام زخم عمیق چه مدت طول می کشد ؟

هرچه زخم بزرگ‌تر و عمیق‌تر باشد، بهبودی و التیام آن نیز بیشتر طول خواهد کشید. برای مثال بهبودی و التیام یک بریدگی بزرگ و عمیق ممکن است ۱ الی ۲ هفته یا حتی بیشتر طول بکشد.

چگونه میتوان فرآیند بهبودی زخم عمیق را تسریع کرد؟

بهبودی زخم عمیق

زخم‌های عمیق معمولاً نیاز به مداخله ی پزشکی دارند و با روش‌های خانگی درمان نمی‌شوند. با این وجود، به منظور سرعت بخشیدن به فرآیند بهبودی زخم موارد زیر را در نظر داشته باشید.

به خوبی از زخم خود مراقبت کنید

اگر زخم شما بزرگ یا عمیق باشد، بهبودی و التیام آن طبیعتاً بیشتر طول خواهد کشید. چنانچه آسیب بافتی شدیدی هم داشته باشید، بدن برای ترمیم زخم به زمان بیشتری احتیاج خواهد داشت. بهبودی و التیام زخم‌های بزرگ و عمیق فقط با درمان پزشک روند سریعی خواهد داشت. بخیه زدن زخم نیز موجب میشود تا ناحیه ای که بدن برای درمان آن کار میکند کوچکتر شود.

اگر زخم خود را تمیز، مرطوب و عاری از باکتری نگه‌دارید،‌ ممکن است زخم شما روند بهبودی سریع‌تری داشته باشد. استفاده از پماد آنتی بیوتیک و پانسمان کردن زخم نیز میتواند به این امر کمک کند.

از رژیم غذایی که به ترمیم زخم کمک میکند استفاده کنید

رژیم غذایی که به ترمیم زخم کمک میکند

بدن برای ترمیم زخم به مواد مغذی خاصی نیاز دارد. برای داشتن رژیم غذایی که به ترمیم زخم کمک میکند، حتماً به اندازه کافی از مواد غذایی زیر استفاده کنید:

پروتئین

اگر بدن پروتئین کافی دریافت نکند، احتمال اینکه زخم شما بیشتر در فاز التهاب باقی بماند یا عفونی شود، بالا خواهد بود. با اینکه نیازهای غذایی هر فردی متفاوت است اما سعی کنید روزانه ۲ الی ۳ وعده پروتئین دریافت کنید.

روی

روی یا زینک به بدن در پردازش پروتئین و ایجاد بافت جدید کمک میکند، اگر زیاد گوشت میخورید باید به اندازه کافی روی مصرف کنید.

انواع ویتامین‌ها

ویتامین‌های A و C باعث تحریک واکنش ترمیمی زودهنگام و مؤثر می‌شوند و همچنین به رشد بافت جدید کمک می‌کنند.

کربوهیدرات‌ها

بدن برای التیام زخم‌ها به نیرو و انرژی نیاز دارد که کربوهیدرات‌ها میتوانند این انرژی مورد نیاز بدن را تامین کنند.

چربی‌ها

اسیدهای چرب در ساخت غشای سلول‌های جدید نقش دارند. بنابراین دریافت چربی‌های سالم نیز اهمیت ویژه‌ای دارد. با پیروی از یک رژیم غذایی متعادل که شامل میوه و سبزی است میتوانید مواد مغذی مورد نیاز بدن خود را تامین کنید. اگر هر سؤالی در رابطه با رژیم غذایی خود دارید میتوانید با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض جانبی ناشی از زخم یا بریدگی‌های عمیق

عوارض احتمالی ناشی از زخم عمیق عبارتند از:

• عفونی شدن زخم
  • عفونت خون یا سپسیس
  • قانقاریا
  • قطع عضو
  • اختلال در عملکرد بدن در ناحیه ی زخم شده
  • آسیب عصبی
  • آسیب به اندام

سؤالات متداول

کدام دارو برای درمان زخم عمیق بهتر است؟

میتوان برای جلوگیری از عفونت و به منظور مرطوب نگه‌داشتن زخم از پماد آنتی بیوتیک (باسیتراسین، نئوسپورین، پلی اسپورین) استفاده کرد. مراقبت منظم از زخم نیز حائز اهمیت است. روزانه ۳ مرتبه زخم را با آب و صابون بشویید، سپس پماد آنتی بیوتیک زده و زخم را پانسمان کنید.

پزشک چگونه زخم عمیق را درمان می‌کند؟

پزشک از بخیه ی قابل جذب برای نزدیک‌تر کردن بافت لایه‌های عمیق به هم استفاده میکند و سپس، از بخیه ی منگنه‌ای (بخیه میخکوبی) یا استپلر پوستی استفاده میکند. گاهاً برای این کار پزشک از چسب پزشکی نیز استفاده میکند.

عفونت زخم عمیق چگونه درمان میشود؟

نوع درمان به نوع عفونت و شدت آن بستگی دارد. پزشک ممکن است برای کمک به مبارزه با باکتری‌ها، داروی آنتی بیوتیک خوراکی تجویز کند. همچنین ممکن است پزشک ناحیه را با محلول آنتی بیوتیک شستشو دهد یا زمانی که احتمال بروز آبسه وجود دارد از پماد آنتی بیوتیک استفاده کند.

زخم عمیق را چگونه باید تمیز کرد؟

زخم را به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه با آب تمیز شستشو دهید. سپس یک گاز استریل یا پارچه ی تمیز را با محلول آب نمک یا آب تمیز قابل شرب خیس کنید یا از دستمال مرطوب استفاده کنید و آنرا بروی زخم قرار دهید. از ضد عفونی کننده برای مرطوب کردن گاز یا پارچه استفاده نکنید چرا که ممکن است به پوست شما آسیب برساند.

زخم عمیق چگونه درمان میشود؟

بریدگی یا زخمی که بیش از ۱.۵ سانتی متر باشد احتمالاً به بخیه نیاز داشته باشد. شاید بریدگی‌های بزرگتر نیز بدون بخیه خوب شوند، اما بخیه زدن به بهبودی سریع‌تر زخم کمک میکند. همچنین، بخیه زدن با دور نگه‌داشتن باکتری‌ها از عفونی شدن زخم جلوگیری میکند.

روند ترمیم زخم عمیق چه مراحلی دارد؟

• فاز هموستاز (قطع خونریزی)
  • فاز التهابی
  • فاز تکثیر سلولی
  • فاز بلوغ (مرحله بازسازی)

اولین اقدام درمانی لازم بعد از بروز زخم عمیق چیست؟

متوقف کردن خونریزی. با استفاده از گاز یا بانداژ استریل، ناحیه ی زخم را محکم فشار دهید تا خونریزی را کنترل کنید. تا زمان توقف خونریزی به طور مداوم ناحیه را فشار دهید. سپس همزمان با بستن زخم به وسیله ی بانداژ ضخیم یا تکه پارچه ی تمیز، فشار وارده را همچنان اعمال کنید.

چگونه میتوان زخم عمیق را در منزل درمان کرد؟

1. با استفاده از گاز یا بانداژ استریل، ناحیه ی زخم را محکم فشار دهید تا خونریزی را متوقف کنید.
  2. زخم را کاملا شسته و تمیز کنید.
  3. پماد آنتی بیوتیک بزنید و سپس محل زخم را با گاز استریل و بانداژ نواری بپوشانید.

چه مواردی برای تسریع بهبودی زخم عمیق مؤثر هستند؟

میتوانید برای بهبودی سریع‌تر زخم عمیق از مواد زیر استفاده کنید:

• پماد آنتی باکتریال.
  • آلوئه ورا.